عملیات و استراتژی شرکت50.850
4منابع انسانی30.8095مشتری مداری60.8536زنجیره تأمین و شرایط تقاضا50.808
همانطور که مشاهده می شود عدد آلفای بدست آمده نشان می دهد پرسشنامه پایایی لازم را دارد.
14.3. نتیجه گیری
در این فصل از تحقیق به ترتیب متغیرهای تعیین چابکی، نابی و رقابت پذیری سازمانی با توجه به ادبیات تحقیق(که در فصل دوم بیان شد) و با بهره گیری از تحقیقات مشابه و در نهایت استفاده از نظر خبرگان(4 نفر از اساتید رشته مدیریت و دارای مدرک دکترا که آشنا با موضوع و زمینه های تحقیق بودند) معرفی ، و نمودار مربوط به آنها ترسیم گردید و سپس سؤالات و فرضیه های پژوهش بیان گردید و روشی را که تحقیق برای پاسخ گویی به سؤالات طی نموده در قالب بخش روش تحقیق شرح داده شد و جامعه آماری تحقیق معرفی شد و سپس تعداد نمونه ای را که با توجه به نوع تحلیل بکارگرفته شده در تحقیق تعیین گردیده بود بیان شد.
در قسمت بعد ابزار گردآوری داده ها و روش تجزیه و تحلیل شرح داده شد و نوع پژوهش تعیین گردید و در بخش انتهایی چگونگی تعیین روایی و پایایی سوالات پژوهش بیان شد، با این توضیح که پایایی پرسشنامه برای هر متغیر معرفی شده در هر حوزه (نابی و چابکی و رقابت پذیری) محاسبه شد تا با کاهش تعداد آیتم ها عدد آلفای محاسبه شده دقیق تر باشد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
1.4. مقدمه
در این فصل به دسته بندی مؤلفه های نابی، چابکی و رقابت پذیری و در هر حوزه به تشریح آزمون های و تحلیل های صورت گرفته جهت دسته بندی با بهره گرفتن از تحلیل عاملی اکتشافی پرداخته خواهد شد و در مرحله آخر به منظور تأیید تخصیص سؤالات هر سه حوزه نابی و چابکی و رقابت پذیری به عوامل مناسب خود از نتایج آزمون تحلیل عاملی تأییدی با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل بهره گرفته خواهد شد و خروجی آن نیز به بحث گذارده می شود. در بخش بعدی این فصل متغیرهای فرعی تحقیق که عوامل مؤثر در هر حوزه نابی و چابکی و رقابت پذیری را تشکیل می دهند دسته بندی می گردد و در قسمت انتهایی این بخش، به بحث اصلی این تحقیق که ارتباط بین نابی و چابکی با رقابت پذیری سازمانی است پرداخته می شود و نوع ارتباط آنها از طریق نرم افزار لیزرل و تحلیل عاملی تأییدی بدست خواهد آمد و همچنین شدت ارتباط آنها نیز استخراج و نتایج مدل تشریح خواهد گردید.
2.4. دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه چابکی
واژه چابكی در فرهنگ لغات، به معناي حركت سريع، چالاك، فعال، و توانايي حركت به صورت سريع و آسان، و قادر بودن به تفكر به صورت سريع و با يك روش هوشمندانه به كار گرفته شده است (Hornby, 2000). ریشه و زادگاه چابكي ناشي از توليد چابك است و توليد چابك مفهومي است كه طي سالهاي اخير عموميت يافته و به عنوان استراتژي موفق توسط توليدكنندگاني كه خودشان را براي افزايش عملكرد قابل ملاحظهاي آماده ميكنند، پذيرفته شده است. در چنين محيطي، هر سازماني بايد توان توليد همزمان محصولات متفاوت و با طول عمر كوتاه، طراحي مجدد محصولات، تغيير روشهاي توليد، و واکنش پذیری كارآ به تغييرات را داشته باشد. در صورت داشتن چنين توانمندي هايي، به آن بنگاه توليدي، سازمان چابک اطلاق خواهد شد.
سازمان چابك قابليت سازگاري سريع در واكنش به تحولات و وقايع غیرمنتظره پيشبيني نشده، فرصتهاي بازار و نيازمنديهاي مشتري را دارد. در چنين كسب وكاری فرايندها و ساختارهايي يافت ميشود كه سرعت، انطباق و استحكام را تسهيل كرده و داراي سازمان هماهنگ و منظمياست كه توانايي نيل به عملكرد رقابتي در محيط تجاري كاملاً پويا و غيرقابل پيشبيني را دارد و البته اين محيط با كاركردهاي كنوني سازمان بيتناسب نيست” (Kidd, 2000). چابکی به طور کلی توانایی یک سازمان برای درک تغییرات محیطی و سپس پاسخگویی سریع و کارآ به آن تغییرات ميباشد. به عبارتي، واژه چابك توصیفگر سرعت و قدرت پاسخگویی سازمان در هنگام مواجهه با رویدادهای داخلی و خارجی سازمان ميباشد كه از پيش در زمينه آنها پيشبيني بعمل نيامده است. در واقع، سازمآنهای چابک نه تنها باید پاسخگوی تغییرات موجود باشند بلکه با یک آرایشبندی مناسب باید قادر به کسب مزایای رقابتی پايدار نیز باشند.
به طور کلی، سازمان تولیدی چابک به یکپارچه سازی بخشهای طراحی، مهندسی و تولید با بخشهای بازاریابی و فروش ميپردازد، بطوریکه محصولات دقیقاً نیازها و خواستهای مشتریان را برای تأمین و ارضا نشانه و هدف گیری کنند. از انجا که مفهوم تولید چابک کاملاً سطوح مدیریت را در سازمان کاهش ميدهد، لذا فرایند تصمیم گیری راحت تر، آسانتر، سریعتر و بهتر صورت ميگیرد.
با توجه به مطالب مذکور و با استناد به ادبیات تحقیق و بهره گیری از تحقیقات مشابه و در نهایت استفاده از نظر خبرگان در این زمینه، مؤلفه های تعیین چابکی به شرح جدول4-1 می باشند.