- مطالعه وردی نژاد و همکاران
وردی نژاد و همکاران(۱۳۹۱)، در تحقیق به بررسی تاثیر مدیریت دانش بر اثربخشی اقتصادی سازمان های رسانه ای پرداختند. در این پژوهش بر خلاف شرکت های انتفاعی که معمولاً اثربخشی اقتصادی را افزایش فروش، سود خالص و ارزش سهام به عنوان اهداف اصلی سازمان به شمار می آورند، اثربخشی اقتصادی را بر اساس الگوی لوتانز در سازمان های غیرانتفاعی شامل رضایتمندی و تعهد کارکنان در نظر گرفته شد. نمونه آماری شامل ۲۲۰ نفر میباشد. روش انجام پژوهش توصیفی و از نظر نوع تحقیق تبیینی میباشد و در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام و برای بررسی فرضیه های تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج یافته ها حاکی از آن است که متغیر مدیریت دانش بر متغیر اثربخشی اقتصادی تاثیر مستقیم و معناداری دارد.
- مطالعه صفرزاده و همکاران
صفرزاده و همکاران(۱۳۹۱)، در تحقیق به بررسی تاثیر استراتژی های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی پرداختند. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی – پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل مراکز بهداشتی و درمانی شمال استان فارس میباشد. در این تحقیق ۳۰ برابر متغیرهای تحقیق که ۱۲۰ نفر میباشد به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که شخصی سازی دانش و کدگذاری دانش تاثیر مثبتی بر نوآوری و عملکرد سازمانی دارند (به ترتیب ۳۹% و ۳۲%) و همچنین این متغیرها از طریق نوآوری بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبتی میگذارند (۳۹% و ۴۱%). و بین نوآوری و عملکرد نیز رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(۴۹%).
- مطالعه قاضی زاده و عطایی
قاضی زاده فرد و عطایی (۱۳۹۱)، در مقاله ای به بررسی مدیریت دانش عامل اثربخشی سازمان ها (تحلیلی بر نقش اکتساب دانش و تجربه در سازمان ها) پرداختند. این تحقیق با بهره گرفتن از مرور ادبیات تحقیق و بر اساس مفهوم اکتساب دانش و تجربه، سعی در تبیین همبستگی بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمان ها دارد. در واقع راهبرد به کار رفته در این تحقیق مدل سازی یا طراحی چارچوب مفهومی با بهره گرفتن از ادبیات موضوعی و فرایند انتزاعی سازی (روش تحقیق کیفی) و تجسم تحلیل همبستگی برای تبیین رابطه مدیریت دانش و اثربخشی سازمان ها (روش تحقیق کمی) است که حکایت از کاربرد روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی در این مطالعه دارد. آنان در ادامه بیان می دارند که الگوی مفهومی ارائه شده در این پژوهش را به دو شکل می توان مورد آزمون قرارداد: با این توضیح که در مرحله اول، اثربخشی سازمانی متغیر وابسته و مدیریت دانش به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شود و در مرحله دوم، مدیریت دانش به عنوان متغیر وابسته و اثربخشی سازمان به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شود. نتیجه تحقیق بیان میدارد که مرحله اکتساب دانش و تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح جهت هم افزایی سایر مراحل مدیریت دانش بسیار مهم بوده و در نتیجه بر اثربخشی سازمان ها تاثیر بسزایی دارد.
- مطالعه امیدی و همکاران
امیدی و همکاران (۱۳۹۱)، در مقاله ای به بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در برخی سازمانهای ورزشی ایران پرداختند. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در برخی سازمانهای ورزشی ایران بود. بدین منظور ۱۶۹ مدیر و ۲۰۹ کارشناس با بهره گرفتن از نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه های استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (۲۰۰۷)، اثربخشی مدیریت دانش گولد و همکاران (۲۰۰۱)، و اثربخشی سازمانی چاین (۲۰۰۴) بودند. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی (از تظرات متخصصان)، روایی سازه (تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی) و پایایی (از آلفای کرونباخ) استفاده شد در جهت تعیین روابط علی و ارائه مدل نیز از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. درنهایت، یافته های تحقیق ضمن تأیید مدل استخراج شده نشان دادند که فرهنگ سازمانی به ترتیب تأثیر مستقیم و غیرمستقیم مثبت و معناداری برابر با ۰٫۵۵ و ۰٫۳۱ بر اثربخشی سازمانی دارد. اثربخشی مدیریت دانش نیز تأثیر مثبت و معناداری برابر با ۰٫۴۱ بر اثربخشی سازمانی دارد و درنهایت فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری برابر با ۰٫۶۶ بر اثربخشی مدیریت دانش دارد. بنابرین سازمان های موجود جهت دستیابی به حداکثر اثربخشی سازمانی نیاز به تقویت هرچه بیشتر ابعاد مأموریت و یکپارچگی فرهنگ سازمانی دارند تا زمینه مساعدی برای رشد فعالیت های خلق کنند و تسهیم دانش به وجود آورند.
- مطالعه رئیسی و همکاران
رئیسی و همکاران(۱۳۹۲)، در تحقیقی به بررسی برازش معادله رگرسیونی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در سازمان های ورزشی منتخب کشور پرداختند. و برای تعیین قدرت تاثیر و پیشبینی از تحلیل رگرسیون چند متغیره میان فرایندهای مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی استفاده گردید (پنج متغیره و این متغیرها شامل: ضریب ثابت، کسب دانش، انتقال دانش، به کارگیری دانش و ثبت و ضبط دانش میباشد). جامعه آماری تحقیق، تمامی مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان، هیات اجرائی کمیته ملی المپیک و هیات رئیسه فدراسیون های برتر ورزشی بود. حجم نمونه برابر ۱۵۰ نفر تعیین شد. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده و به شکل میدانی اجرا شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است، طراحی ساختار دانش بنیان در تمام سطوح سازمان ها در بهبود اثربخشی این سازمان ها مؤثر خواهد بود و در این راستا مدیران ستادی به عنوان تولیدکنندگان و سرمایه های ملی دانشی نقش مهمی را بر عهده دارند.
۲-۱۳-۲- مطالعات انجام شده در خارج کشور
- مطالعه موهرمان[۸۱]
موهرمان (۲۰۰۱)، در تحقیق به بررسی تاثیر نقش مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی پرداخت. این پژوهش در دانشگاه ویرجینیا و با هدف چگونگی تاثیر مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی انجام شده است. روش انجام پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد و فرضیه های تحقیق با استفاده رگرسیون و معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. و مهمترین عوامل سازمانی در این تحقیق عبارت بوده اند از: فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، رهبری دانش و حافظه سازمانی. یافته پژوهش حاکی از آن است که مدیریت دانش به صورت غیر مستقیم از طریق تاثیر گذاری بر: کیفیت هدفگذاری سازمان، عوامل سازمانی و موقعیت بازار بر اثربخشی سازمانی تاثیر میگذارد. ضمن آنکه مدیریت دانش خود نیز به طور مستقیم ارتباط مثبت و معناداری با اثربخشی سازمانی دارد.