۱٫ افزایش سرچ[۶۰] سایت در گوگل
۲٫ افزایش رتبه صفحه[۶۱] در گوگل
۳٫ ترقی رتبه سایت در الکسا[۶۲]
آنچه که در افزایش سرچ سایت درگوگل کمک میکند، در درجه اول با ثبت لینک سایت در وبلاگها، وب سایتها و دایرکتوریهای ثبت لینک، که خود دارنده رتبه بالا هستند میسر میشود. اما به دلیل پرداخت هزینه های گزاف توسط برخی سایتها و خرید رتبه بالا، این فاکتور را نمیتوان از عوامل مؤثر در بالا بردن رتبه در گوگل به حساب آورد. در این میان وب سایتهایی هستند که دارای رتبه بالا از گوگل میباشند ولی در هنگام سرچ در جستجوهای برتر گوگل ظاهر نمیشوند. در چنین مواردی به احتمال زیاد، این سایتها فقط روش ثبت لینک را برای به دست آوردن جستجوی برتر گوگل مد نظر قرار دادهاند و به عوامل دیگر اهمیت ندادهاند. بنابرین میتوان نتیجه گرفت که افزایش رتبه صفحه به تنهایی نمیتواند در به دست آوردن یک نتیجه ایدآل در زمینه جستجوی گوگل مؤثر باشد (درویش، ۱۳۹۲).
رتبه بندی در گوگل چیست؟
در لغت به معنی رتبهی صفحه و در وب به همین معنی، یعنی رتبهی یک صفحه یا وبلاگ و یا سایت در جوستجوگرها است.
رتبه صفحه گوگل الگوریتمی است که به تجزیه و تحلیل یک لینک میپردازد و توسط موتور جستجوی گوگل مورد استفاده قرار میگیرد و یک مقدار عددی در بازه ۱ تا ۱۰ به هر عضو از مجموعه اسناد لینک دار[۶۳] اختصاص میدهد. فرمول محاسبه آن که پیج و برین طراحی کردند،به صورت زیر است:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
در این فرمول PRA پیج رنک صفحه مورد نظر، PRti پیج رنک صفحه لینک دهنده، c تعداد لینکهای خروجی از صفحه لینک دهنده و d ضریب کاهش میباشد.
عوامل مؤثر در افزایش رتبه درگوگل:
عوامل رتبه بندی زیر، اهمیت بسیاری در رتبه گوگل به دست آوردهاند: (درویش، ۱۳۹۲)
-
- سرعت سایت: سرعت سایت یکی از عوامل رتبه بندی رسمی است که گوگل به آن اهمیت زیادی میدهد. با وجود این، هنوز تعداد زیادی از سایتها هستند که به این عامل اهمیت نمیدهند. این سایتها عکسهای بزرگ بارگذاری میکنند در جایی که هیچ نیازی به این عکسها نیست، یا در آمیختن این عکسها با مدیاهای قوی، که وقت زیادی برای بارگذاری میگیرند. به خصوص در مورد گوشیهای موبایل، گوگل سایتهایی را ترجیح میدهد که سریعتر بارگذاری میشوند.
-
- قابلیت استفاده: یکی از عوامل مستقیم رتبه بندی گوگل قابلیت استفاده سایت میباشد. تجربه کاربران که توسط ارزیابها مورد بررسی قرار میگیرد و به طور خودکار به وسیله الگوریتمها اندازه گیری میشوند به عنوان یکی از عوامل مهم در رتبه بندی گوگل معرفی میشود.
-
- لینکهای خروجی: این روزها یکی از توصیه های سئو برای بهینه سازی استفاده از لینکهای خروجی است. لینکهای خروجی به لینکهایی گفته میشود که از داخل یک صفحه به دامین های دیگری برقرار میشود.
-
- استفاده از Google+1: با راه اندازی googl+1 ، هر رأی ۱+ به عنوان یک فاکتور رتبه بندی به حساب میآید.
-
- خوانایی: در حال حاضر سطح خوانایی محتویات سایت شما توسط گوگل ارزیابی میشود. اگر وب سایت شما برای عموم است، استفاده از اصطلاحات فنی مخاطبان را گیج میکند، بنابرین ممکن است گوگل ، رتبه سایت شما را به علت ناخوانایی (ناهماهنگی) بین اصطلاحات به کار برده شده در محتویات سایت و نوع (هویت) سایت، کاهش دهد.
-
- متن جایگزین تصاویر: به متنی گفته میشود که برای توضیح تصاویر روی وب سایت شما اضافه میشود. این به موتورهای جستجو کمک میکند تا بدانند چه تصاویری روی وب سایت هستند.
-
- (CTR): تعداد افرادی که روی سایت شما از طریق گوگل کلیک کنند، میتواند اثر مثبتی روی سئو سایت داشته باشند. برای اینکه سایت کلیک شود از برچسبهای توصیف و عنوان استفاده شود.
-
- سن صفحه: به عنوان مثال مشخص کردن تاریخ روی یک مقاله، یک عامل مستقیم در بالا بردن رتبه محسوب نمیشود ولی تاثیر عظیمی روی CTR خواهد داشت. مقاله های قدیمیتر کمتر به نظر میآید که کلیک شوند.
-
- استفاده از کلمات کلیدی در برچسبهای عنوان: یکی از مهمترین عوامل بدون در نظر گرفتن چشم انداز رقابتی، عنوان صفحه میباشد که برای بهترین نتیجه، باید مطابق با محتوا در صفحه باشد. هر چه کلمات کلیدی در عنوان بیشتر استفاده شوند، مسلماًً این عامل کمتر مؤثر خواهد بود. بنابرین انتخاب عنوان مناسب بسیار مهم است. قرار دادن کلمه کلیدی مورد نظر در برچسب عنوان صفحات وب، باعث افزایش رتبه آن صفحه میشود. در برخی موارد جابهجایی کلمات در عنوان تأثیر بسیار زیادی در افزایش رنکینگ صفحه برای کلمه کلیدی مورد خواهد داشت.
-
- افزایش محبوبیت لینک :محبوبیت لینک برمی گردد به تعداد لینکهای ورودی موجود. محبوبیت لینک بر اساس شمارش کلی لینکها از تمام سایتها میباشد.
-
- استفاده از واژه های کلیدی در متن صفحه وب: استفاده از عبارات و کلمات کلیدی مرتبط با واژه اصلی درون محتوای صفحه وب نقش مهمی در افزایش رتبه برای آن کلمه کلیدی دارند. البته تکرار کلمات کلیدی و پر کردن محتویات صفحه با کلمه کلیدی مورد نظر، توصیه نمیشود و این کار ممکن است که از دید موتور جستجو، تقلب محسوب شود.
-
- تجزیه و تحلیل موضوع ( میزان ارتباط محتویات صفحه به کلمات کلیدی مورد نظر): استفاده از کلمات کلیدی مترادف با کلمه اصلی مورد نظر درون محتویات صفحه یکی از عوامل مؤثر در تعیین رتبه صفحه برای کلمه کلیدی اصلی میباشد و همچنین باعث افزایش رتبه صفحه، برای عبارات کلیدی چند کلمهای که مرتبط با واژه اصلی میباشند، میشود.
-
- استفاده از کلمات کلیدی در برچسب (H1)[64]: استفاده از واژه های کلیدی مرتبط درون برچسب H1 دومین عامل مهم درون صفحهای است که در تعیین رنکینگ صفحه وب برای واژه کلیدی اصلی به کار میرود.
-
- استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه[۶۵] : استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه ، تنها زمانی مفید خواهند بود که توسط علامت – از همدیگر جدا شده باشند. افزایش تعداد – در نام دامنه، باعث کاهش اعتبار دومین شده و بنابرین از به کار بردن دومینهای بیش از ۳ کلمه خودداری شود.
- استفاده از کلمات کلیدی در یوآرال صفحه: قرار دادن کلمات کلیدی در یوآرال صفحه میتواند باعث افزایش CTR شود ولی تأثیر چندانی در افزایش رنکینگ صفحه نخواهد داشت. واژه هایی که در یوآرال صفحه قرار میگیرند، در صفحه تنایج جستحو گوگل با فونت درشت نمایش داده میشوند که این امر به افزایش تعداد کلیک و CTR کمک خواهد کرد.