کوسا و کاراکاس[۴۷] (۲۰۱۰) در پژوهشی تأثیر نرم افزار سه بعدی بر یادگیری هندسه ی تحلیلی فضایی در ۲۴ معلم دبیرستان پرداختند. نتایج پژوهش آنان بیانگر آن بود که نرم افزار سه بعدی کابری، نرم افزار بسیار مفیدی برای یادگیری و آموزش هندسه تحلیلی فضایی است. ضمن اینکه استفاده از این نرم افزار درک تجسم فضایی افراد را ارتقاء می بخشد.
- یازلیک و اردهان[۴۸] (۲۰۱۲) در پژوهشی به بررسی تأثیر نرم افزار هندسه پویا با عنوان «کابری[۴۹]» در آموزش هندسه پرداختند نتایج پژوهش آن ها که به شیوه ی نیمه آزمایشی انجام گرفت نشان داد که اگر چه پیشرفت و بهبود درسی در هر دو گروه کنترل و آزمایش قابل توجه بوده است، اما دانش آموزان گروه آزمایش عملکرد بهتری را از خود در یادگیری مطالب نشان دادهاند.
جدول شماره (۲-۲): خلاصه ی مطالعات تجربی داخلی و خارجی مرتبط با موضوع پژوهش محقق و همکاران سال نتیجه گلزاری ۱۳۸۳ استفاده از نرم افزار کمک آموزشی در افزایش یادگیری دانش آموزان در مقایسه با روش تدریس سنتی به تنهایی، مؤثرتر است. استفاده از دست سازهها نیز در افزایش یادگیری دانش آموزان در مقایسه با روش تدریس سنتی به تنهایی، از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است. در مقایسه ی دو شیوه ی آموزش سنتی با کمک نرم افزار و آموزش سنتی با دست سازهها، تفاوتی دیده نشد. ریحانی و همکاران ۱۳۸۸ نرم افزارهای هندسه ی پویا با فعال سازی طرحواره های مرتبط و مناسب تر، تشویق فرد به استفاده از راهبردهای حل مسأله، تأثیر مثبت در نحوه ی کنترل فرایند حل و باورهای فرد، تواناییهای حل مسأله به ویژه ساخت حدس های منطقی و خلاقانه را افزایش و توسعه میدهد. دهقان پور ۱۳۸۹ به کارگیری دست سازهها در آموزش ریاضی در مقایسه با روش تدریس سنتی بر افزایش یادگیری، بهبود نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به این درس، لذت بیشتر بردن از ریاضی، کاستن ترس و اضطراب از این درس، افزایش انگیزه، افزایش مهم و سودمند دانستن ریاضیات، افزایش توانایی حل مسأله و افزایش میزان فراشناخت در دانش آموزان مؤثر است.
اکثریت معلمان (۸۰/۰) دیدگان مناسبی درباره ی استفاده از دست سازههای آموزشی دارند.
بین مدرک تحصیلی معلمان و دیدگاهشان درباره استفاده از دست سازههای آموزشی رابطه ی معناداری وجود ندارد.
بین سابقه تدریس معلمان در ریاضی دوره راهنمایی و دیدگاهشان درباره دست سازههای آموزشی رابطه معناداری وجود ندارد.
به کارگیری دست سازهها در آموزش ریاضی در مقایسه با روش تدریس سنتی بر افزایش یادگیری، بهبود نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به این درس، لذت بیشتر بردن از ریاضی، کاستن ترس و اضطراب از این درس، افزایش انگیزه، افزایش مهم و سودمند دانستن ریاضیات، افزایش توانایی حل مسأله و افزایش میزان فراشناخت در دانش آموزان مؤثر است.
اکثریت معلمان (۸۰/۰) دیدگان مناسبی درباره ی استفاده از دست سازههای آموزشی دارند.
بین مدرک تحصیلی معلمان و دیدگاهشان درباره استفاده از دست سازههای آموزشی رابطه ی معناداری وجود ندارد.
بین سابقه تدریس معلمان در ریاضی دوره راهنمایی و دیدگاهشان درباره دست سازههای آموزشی رابطه معناداری وجود ندارد.
تدریس بر مبنای فن هیلی در مقایسه با روش سنتی از تأثیر گذاری بیشتری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران برخوردار است. فراگیرانی که مطالب آموزشی را در قالب انیمیشن و صدا در کنار یکدیگر دریافت کردهاند ۸۰ درصد بیشتر از فراگیرانی که انیمیشن و متن را دریافت کردهاند، دارای میانگین بالاتری بوده اند. هنگامی که دانش قبلی افراد در موضوع مورد آموزش کم باشد، تصویر به شکل ساکن یا متحرک برای یادگیری حقایق توصیفی، بهتر میتواند عمل کند نسبت به دروسی که فقط دارای متن باشند. اگر چه در یادگیری حقایق دانش روندی، تفاوتی بین استفاده از متن یا تصویر دیده نمیشود؛ اما دانش آموزان دارای سطوح بالا از دانش قبلی از موضوع، بهتر یاد میگیرند حقایق توصیفی را در حالت استفاده از تصویر و لیکن تصاویر ساکن در یادگیری دانش روندی برای این دانش آموزان تأثیری ندارد. مطالعات چان لاین حاکی از آن است که دانش آموزان با سطوح مختلف دانش قبلی، به گونه ای متفاوت اعمال نشان دهنده دست یابی خود به یادگیری را نشان میدهند. تصاویر متحرک نسبت به تصاویر ساکن، برای تأثیرگذاری بر یادگیری برتری ندارند و حتی میتوانند برای یادگیری گیج کننده باشند اگر که حرکات آن ها با کیفیت پردازش اطلاعات بصری توسط دانش آموزان، متناقض باشد. نرم افزار سه بعدی کابری، نرم افزار بسیار مفیدی برای یادگیری و آموزش هندسه تحلیلی فضایی است. ضمن اینکه استفاده از این نرم افزار درک تجسم فضایی افراد را ارتقاء می بخشد. کوسا و کاراکاس ۲۰۱۰ نرم افزار سه بعدی کابری، نرم افزار بسیار مفیدی برای یادگیری و آموزش هندسه تحلیلی فضایی است. ضمن اینکه استفاده از این نرم افزار درک تجسم فضایی افراد را ارتقاء می بخشد. یازلیک و اردهان ۲۰۱۲ نرم افزار هندسه ی پویا با نام «کابری» دارای تأثیرگذاری بیشتری بر یادگیری مفاهیم هندسی توسط دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه ی با گروه کنترل داشته است.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
مقدمه فصل سوم:
در این فصل در ابتدا نوع و روش پژوهش به کار رفته برای انجام تحقیق توضیح داده می شود. در ادامه به بیان متغیرهای پژوهش در سه بخش متغیرهای مستقل، وابسته و کنترل می پردازیم، سپس ابزار اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه را در چهار بخش مفاهیم هندسی، هوش منطقی ریاضی، هوش فضایی و خلاقیت تشریح می نماییم و در ادامه به بیان چگونگی تعیین روایی و پایای ابزار مورد نظر می پردازیم. به دنبال آن روش جمع آوری اطلاعات پژوهش و همچنین جامعه و نمونه ی آماری مورد مطالعه و حجم نمونه و همچنین شیوه ی نمونه گیری را بیان میکنیم و در انتها پژوهش ضمن بیان شیوه ی اجرای پژوهش به معرفی روشهای و ابزار تجزیه و تحلیل داده های پژوهش می پردازیم.
نوع و روش تحقیق:
“