نتایج آزمون نشان داد که بین میانگین نمرات کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین در مؤلفه ی حافظه کاری تفاوت معناداری وجود ندارد.
فرضیه چهارم: بین کارکرد اجرایی سازماندهی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین تفاوت وجود دارد.
نتایج آزمون نشان داد که بین میانگین نمرات کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین در مؤلفه ی سازمان دهی تفاوت معناداری وجود دارد. بنابرین، با ۹۹ درصد اطمینان میتوان گفت: کارکرد اجرایی سازمان دهی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا بهتر از کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با خلاقیت پایین است.
فرضیه پنجم: بین کارکرد اجرایی انعطاف پذیری در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین تفاوت وجود دارد.
نتایج آزمون نشان داد که بین میانگین نمرات کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین در مؤلفه ی انعطاف پذیری تفاوت معناداری وجود دارد. بنابرین، با ۹۹ درصد اطمینان میتوان گفت: کارکرد اجرایی انعطاف پذیری کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا بهتر از کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با خلاقیت پایین است.
۵-۳ بحث و نتیجه گیری
در این بخش به نتیجه گیری از یافته های پژوهش و در پایان تبیینی از یافته ها ارائه می شود.
با توجه به بررسی فرضیه های این پژوهش مشخص شد که در برخی از مؤلفه های کارکردهای اجرایی مانند توجه انتخابی، سازمان دهی و انعطاف پذیری بین دو گروه از کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با خلاقیت پایین تفاوت قابل ملاحظه ای وجود داشت؛ در حالی که در مؤلفه های کارکردهای اجرایی بازداری و حافظه کاری تفاوت معنادار و قابل توجهی یافت نشد.
لازم به ذکر است مطالعه ای که در مورد این موضوع در میان کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با خلاقیت پایین پرداخته باشد، وجود نداشت. بنابرین، نتایج پژوهش هایی که تا حدودی به این مباحث نزدیک است در زیر اشاره شده است:
نتایج مطالعات هلی و روکلیج (۲۰۰۶) نشان داد که بین خلاقیت و اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی رابطه ی معنادار وجود ندارد، بدین معنی که کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی خلاق تر از کودکان بدون این اختلال نبودند. هلی و روکلیج نشان دادهاند که یک درصد بالا (۴۰ درصد) از کودکان خلاق، سطوح قابل توجهی از علائم نارسایی توجه/ بیش فعالی را نمایش دادند. همچنین، آن ها نشان دادهاند که هم کودکان دارای نارسایی توجه/ بیش فعالی و هم کودکان خلاق با نارسایی توجه/ بیش فعالی در سرعت نامگذاری و زمان واکنش مشکل داشتند.
آبراهام و همکاران (۲۰۰۶) به بررسی تفکر خلاق در نوجوانان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی پرداخت، یافته ها نشان داد که کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعال بیشتر از گروه عادی تفکر خلاق دارند.
-
- . brande ↑
-
- . royall ↑
-
- Still.19 ↑
-
- . Brown ↑
-
- ۲۱ . disruptive behavior disorder ↑
-
- . Diagnostic and Statistical Manual of Disorders – II ↑
-
- ۲۳ . hyperkinetic reaction of childhood ↑
-
- . Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – III ↑
-
- . Attention Deficit Disorder ↑
-
- . Diagnostic and Statistical Manual of mental Disorders – III – R ↑
-
- . Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – IV ↑
-
- . type ↑
-
- . impulsivity – hyperactivity ↑
-
- . Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – V ↑
-
- . symptomatology ↑
-
- . etiology ↑
-
- . neuropsychological ↑
-
- . frontal lobe ↑
-
- . schizophrenia ↑
-
- . Wiscansin Card Sort ↑
-
- . Rey – Osterreith ↑
-
- . Tower of Hanoi / London ↑
-
- . tests of executive function ↑
-
- . prefrontal cortex ↑
-
- . symptoms ↑
-
- . Wolraich ↑
-
- Antisocial personality disorder.43 ↑
-
- . Mannuzza ↑
-
- . lezak ↑
-
- .self-serving ↑
-
- . Baddeley ↑
-
- . Gagne ↑
-
- .anergia ↑
-
- . brain circuits ↑
-
- . Organizing ↑
-
- . creek ↑
-
- . Scheres ↑
-
- . Schachar, Logan ↑
-
- .prepotent ↑
-
- .Selective attention ↑
-
- . Posner , Raichle ↑
-
- . Swanson ↑
-
- .neuroanatomic network theory of attention ↑
-
- .alerting ↑
-
- .orienting ↑
-
- .executive control ↑
-
- .alrert state ↑
-
- .neural noise ↑
-
- . overlearned response ↑
-
- . Fernandez-Duque ↑
-
- . Peterson ↑
-
- . Casey ↑
-
- . Hynd ↑
-
- . Baddeley ↑
-
- . Karatekin ↑
-
- .higher cognitive process ↑
-
- .Hitch ↑
-
- .phonological ↑
-
- .visuo-spatial ↑
-
- .central executive ↑
-
- .temporary buffers ↑
-
- .rehearsal ↑
-
- .Rapport ↑
-
- .stimulation seeking ↑
-
- . Flexibility ↑
-
- . Borkowski, Burke ↑
-
- . Denckla ↑
-
- .primordial ↑
-
- .internalization of speech ↑
-
- .self-regulation of affect/motivation/arousal ↑
-
- .reconstitution ↑
-
- . Seidman, L. ↑
-
- .activation ↑
-
- .focus ↑
-
- .effort ↑
-
- .emotion ↑
-
- .action ↑
-
- alcohol abuse. ↑
-
- . letter fluency ↑
-
- . Baddeley model of working memory ↑
-
- .memory load ↑
-
- . dual task ↑
-
- . central executive functioning ↑
-
- . simple response time ↑
-
- . Slaats – Willemse ↑
-
- . go – no go task ↑