این مطالعه نشان می دهد که ظرفیت جذب دانش عامل مداخله گر بین اشتراک دانش و توانایی نوآوری می باشد. همچنین نتایج این تحقیق نشان می دهد که به اشتراک گذاری دانش تاثیر مثبتی بر ظرفیت جذب دانش، داشته است.
۵۲۰۰۹لاگس، سیلوا و ستیلس،ظرفیت های روابط، کیفیت و نوآوری به عنوان تعاین کننده های عملکردظرفیت های رابطه ای (کیفیت ارتباطات، روابط بلند مدت، به اشتراک گذاشتن اطلاعات، در گیری واردکننده)، ظرفیت های یادگیری سازمانی برای نوآوری (تعهد به یادگیری، بینش مشترک، گشودگی ذهنی نسبت به نوآوری)، ظرفیت های کیفیت (تقویت کارکنان، درگیری کارکنان، تمرکز مشتری، آموزش کیفیت به کارکنان، تعهد بالای مدیریت)، نوآوری محصول، کیفیت محصول، عملکرد رابطه ای، عملکرد اقتصادی
چارچوب تحقیق
می توان گفت اساساً در سازمان ایجاد زیرساختهای لازم به منظور توسعه محصول جدید از طریق یادگیری سازمانی و مدیریت دانش سازمانی و مشتری، طوری که افراد در بخش های متفاوت بتوانند دانش خود را از طریق این زیرساخت تسهیم و از آن به طور کاملاً اثربخش استفاده کنند، ضروری است ( کنجکاو منفرد و همکاران ، ۱۳۹۲، ص ۷۰). اگر سازمانها دانش را خلق و آنرا سازمان دهی کنند توان و ظرفیت شان برای پاسخ گویی به شرایط متغیر دنیای امروز افزایش می یابد ( زاهدی و همکاران، ۱۳۹۰). زیرساختهای مدیریت دانش ویادگیری سازمانی می تواند ظرفیت سازمانی جهت توسعه محصول جدید را ارتقاء دهد. در عین حال توسعه محصول جدید می تواند بطور بالقوه زمینه ها و بسترهای مناسبی را برای مدیریت دانش و یادگیری سازمانی را فراهم سازد. با توجه به مباحث فوق، هدف اصلی تحقیق حاضر سنجش تاثیر مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر توسعه محصول جدید است و همچنین مطالعه وضعیت هر یک از متغیرهای مذکور در جامعه آماری مربوطه است در راستای اهداف تحقیق و همچنین با نظر به ادبیات نظری و پیشینه موجود چارچوب مفهومی تحقیق به صورت زیر می باشد:
در مجموع می توان گفت زیرساختهای مدیریت دانش می تواند بطور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق زمینه سازی و ایجاد شرایط مساعد برای تبادلات دانش و بکارگیری آن بطور بالقوه در تقویت توسعه محصول جدید تاثیر گذار باشد. از طرف دیگر وجود ظرفیت یادگیری سازمانی مناسب زمینه ساز ارتقاء زیر ساختهای مدیریت دانش خواهد بود.
شکل ۲-۶: مدل مفهومی تحقیق
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
روش شناسی تحقیق
مقدمه
علم از آن نقطه و زمان آغاز شد که بشر به فکر حل مسائل مختلف زندگی افتاد. به عبارت دیگر، تاریخ تولد علم مصادف با تاریخ تولد بشر است. انسان از زمان تولد نسبت به محیط زندگی خویش کنجکاو بوده و تلاش کرده است که پدیده های پیچیده و بغرنج زندگی خود را حل کند. اما انسان برای جستجو و برای پیدا کردن حقیقت پدیدارهای جهان، پیش از خود شناخت به روش شناخت محتاج است. نقاط عطف تحول علمی در اثر تحول در روششناسی به وجود آمده است و بدون تحول روششناسی، شناخت متحول نخواهد شد. روششناسی، کاربرد مجموعه ها یا ترکیبی از روشها برای نیل به اهداف بالاتر و پیچیدهتر میباشد (میرزایی اهرنجانی، ۱۳۸۵، ۱۰). روش یک یا چند عمل معین نیست، بلکه فرآیندی از فعالیتهای منظم و متوالی برای رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده است.
روش و فرایند تحقیق
پژوهش فرآیندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافته ها، تحت عنوان «روش شناسی» یاد می شود (بازرگان و دیگران، ۱۳۸۴).
از نظر دستهبندی تحقیقات بر حسب هدف، کاربردی میباشد. چراکه هدف از تحقیقات کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت علمی دانش هدایت میشود. همچنان که نتایج این تحقیق که بررسی تاثیر پذیری توسعه محصول جدید از دانش و یادگیری سازمانی است میتواند در سایر پروژههای مشابه، به کار برده شود.
همچنین این تحقیق به لحاظ نحوه گردآوری دادهها در زمره تحقیقات توصیفی قرار میگیرد. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی میتواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیمگیری باشد. لازم به ذکر است که با توجه به تقسیمبندی انجام شده در خصوص تحقیقات توصیفی میتوان بیان نمود که این تحقیق از نوع همبستگی است. پژوهش به روش غیرآزمایشی بوده، چون برخلاف پژوهشهای آزمایشی، پژوهشگر به دستکاری متغیر مستقل و مشاهده اثر آن بر متغیر وابسته نمیپردازد. همچنین پیمایش است چون پژوهشگر در تحقیق پیمایشی با انتخاب نمونهای با حجم وسیع و معرف از جامعه درباره تعدادی از متغیرها به بررسی میپردازد، عمل نمیکند.
متغیرهای تحقیق
در تحقیق حاضر که به بررسی تاثیر پذیری توسعه محصول جدید از دانش و یادگیری سازمانی پرداخته میشود از چارچوب ارائه شده توسط Islam et al,2009 , Kim et al,2013 استفاده می شود. مدل حاضر نشان می دهد مدل از ۳ مفهوم یادگیری تیمی، نوع دانش و توسعه محصول تشکیل شده است که مفهوم یادگیری تیمی شامل ۴متغیر بوده و مفهوم نوع دانش نیز شامل ۲ متغیر است که عنوان متغیرهای مستقل شناخته می شوند. مفهوم توسعه محصول جدید نیز از طریق یکسری از سوالها سنجیده می شود که به عنوان متغیر وابسته در این در تحقیق شناخته می شود. قابل ذکر متغیرهای مذکور از طریق پرسشنامه سنجیده و اندازه گیری خواهند شد.
نمودار شماره ۱:فرایند تحقیق
مطالعات نظری
یادداشت برداری
بررسی تحقیقات انجام شده
طراحی مدل مفهومی تحقیق(اولیه)
مطالعه میدانی وجمع آوری اطلاعات
پردازش وتحلیل داده ها
طراحی مدل پیشنهادی تحقیق
نتیجه گیری و پیشنهادها
شناخت
طراحی
جامعه آماری
جامعه آماری به کل افرادی گفته می شود که از جهات خاص مربوط به نقطه نظرهای تحقیق دارای صفات مشترک بوده و مشمول نتایج پژوهش مورد نظر باشند. محقق باید قبل از آغاز کار پژوهش، چارچوب جامعه آماری آن تحقیق را مشخص و روشن کند تا هم تکلیف خودش معلوم باشد و هم بتواند آن را به سادگی به دیگران معرفی نماید. جامعه آماری را جامعه هدف نیز می گویند (ذوالریاستین،۱۳۸۰). جامعه آماری مورد نظر این پژوهش، شرکتهای تولید صنایع غذایی که از بیشترین توسعه دهندگان محصول جدید محسوب می شوند و مزیت رقابتی زیادی نبست به بقیه صنایع در کشور دارند.
روش نمونه گیری