عوامل تأثیرگذار بر انتخاب سهام سرمایه گذاران حقیقی در بورس اوراق بهادار تهران
(منبع: چن، 2011)
ابعاد | شاخص ها |
اطلاعات عمومی و خنثی |
· پوشش اطلاعات عمومی در مطبوعات · روند شاخص بورس · روند شاخص های اقتصادی در کشور · روند شاخص های اقتصادی در منطقه و جهان · اظهارنظر مسئولین دولتی مربوط به بازار سرمایه · اظهار نظر سهامداران اصلی شرکت |
اطلاعات حسابداری و مالی |
· بودجه شرکت · سود نقدی پرداختی در سالهای قبل · نتایج تکنیکهای ارزیابی سهام · قابلیت معاملهپذیری سهام شرکت · عملکرد گذشته شرکت · وضعیت مالیاتی شرکت |
انتظارات (معیار کلاسیک) |
· سود نقدی مورد انتظار · درآمد مورد انتظار · انتظار کنترل قیمت سهم در بازار · چشمانداز رشد سودآوری شرکت · ثروتمندشدن سریع از طریق نوسانگیری در قیمت · حداقل ریسک |
نیازهای مالی شخصی |
· نیاز به وجوه پسانداز در مصارف دیگر · نیازهای تنوعسازی · مدت سرمایه گذاری |
قصد سرمایه گذاری | · احتمال سرمایه گذاری در آینده نزدیک |
محققینی دیگر عوامل مؤثر بر خرید و فروش سهام عادی در بورس اوراق بهادار را به 4 دسته تقسیم کردند که عبارتند از:
- عوامل اقتصادی
- عوامل سیاسی
- عوامل روانی بازار
- عوامل مالی در سطح شرکت
این عوامل به همراه شاخص های هر کدام از آنها در جدول زیر ارائه شده است.
جدول (2-3) عوامل تأثیرگذار بر تصمیم سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار
(منبع: خادمیگراشی و قاضیزاده، 1386)
عامل | شاخص |
عوامل اقتصادی |
1. اطلاع از میانگین نرخ سود سپرده بانکها 2. مطلوبیت و حساسیت سرمایهگذار نسبت به سایر بازارها 3. بررسی بازدهی سرمایه گذاری در بازار بورس نسبت به سایر بازارها 4. تمایل به نقدکردن سهام در زمان رونق سایر بازارها 5. اطلاع از میانگین نرخ تورم و جریان آن 6. تأثیر افزایش نرخ تورم بر شاخص های بورس 7. تأثیرتورم بر سایر گزینه های سرمایه گذاری 8. تأثیرپذیری بورس تهران از تحولات اقتصادی بین المللی |
عوامل سیاسی |
9. پیگیری اخبار سیاسی و تأثیر ان بر بازار سهام 10. تأثیرپذیری از اظهار نظر مقامات سیاسی داخلی 11. تأثیرپذیری از اظهارنظر مقامات سیاسی خارجی 12. پیگیری اخبار سیاسی بین المللی 13. بررسی تأثیر سازمانهای بین المللی بر جریان بازار 14. تأثیرتحولات سیاسی داخل بر شاخص های بورس 15. تأثیر تحولات سیاسی خارح بر شاخص های بورس 16. تأثیرمناسبات سیاسی ایران با سایر کشورها بر قیمتهای سهام 17. تأثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی بر شاخص های بورس |
عوامل روانی بازار |
18. اخبار منتشرشده در روزنامهها و جراید 19. اظهارنظر مقامات بورس در مورد وضعیت آتی بازار 20. برنامه های اعلام شده از سوی مدیران و مسئولین شرکتها 21. توصیه دوستان و آشنایان 22. اخبارمنتشرشده از مجامع شرکتها 23. اخبارغیررسمی از جلسات و برنامه شرکتها 24. شایعات و اخبار منتشرشده در سایتهای اینترنتی 25. نظرکارگزاران و شرکتهای مشاوره سرمایه گذاری 26. میزان استفاده از خدمات مشاورهای در امر خرید و فروش سهام |
عوامل مالی در سطح شرکت |
27. استفاده از نسبتهای مالی شرکت نظیر قیمت درآمد (P/E)، نسبت بدهی و غیره 28. استفاده و شناخت نسبت به وضعیت ترازنامهای شرکتها 29. اطمینان به داده های منتشر شده مالی شرکتها 30. پیگیری گزارشهای فصلی و داده های منتشر شده از سوی شرکتها 31. وجود ارتباط بین اقلام ترازنامه و بازدهی شرکتها 32. اطلاع از ریسک و بازار سهام موردنظر 33. بررسی جریان قیمت قبلی سهم در زمان تصمیم گیری 34. توجه به معاملات سهم 35. پیگیری جریان فعالیت سرمایه گذاری نهادی و عمده 36. بررسی قدرت نقدشوندگی سهم 37. اعتقاد به پیروی جریان آتی و بازدهی از عملکرد گذشته |