۲-۷-۳-۳- گام سوم: جمع آوری و خلاصه کردن ارزیابی های تصمیم گیران
برای تعیین رابطه میان معیارهای یک گروه تصمیم گیری متشکل از p کارشناس مور سوال قرار می گیرند تا مجموعه ای از مقایسات زوجی بر حسب عبارات کلامی بدست آید. از این رو تعداد p ماتریس فازی ، … ، ، با بهره گرفتن از نظرات هر کارشناس تهیه می شود، که در آن اعداد فازی مثلثی بوده و مربوط به عدد فازی مثلثی (۰و۰و۰) خواهد بود.
ماتریس فازی ، ماتریس فازی رابطه مستقیم اولیه نامیده می شود.
۲-۷-۳-۴- گام چهارم: بدست آوردن ماتریس نرمال رابطه مستقیم فازی (). استحاله عددی خطی به عنوان فرمول نرمال سازی برای تغییروضعیت مقادیر به مقدارهای قابل مقایسه استفاده شده است. فرض کنید، هر عدد فازی مثلثی در در هر سلول را نشان می دهد، و r بیشینه مجموع عامل سوم هر عدد فازی مثلثی در هر ردیف معادله است.
و
که در آن
فرض کنید ، حال سه مقیاس قطعی ار تعریف کنید؛ این مقیاس ها از ماتریس به صورت زیر تعریف می شوند:
۲-۷-۳-۵- ماتریس روابط فازی کلی () را کامل کنید. این ماتریس در گام قبل محاسبه نشد. براساس روش DEMATEL حلقه ای، این ماتریس را می توان از طریق زیر محاسبه نمود:
۲-۸- مروری بر مطالعات پیشین
۲-۸-۱- تکنولوژی و انتقال تکنولوژی
۲-۸-۱-۱- مدیریت تکنولوژی و انتقال تکنولوژی
تحقیقات صورت گرفته روی انتقال تکنولوژی و انتقالات بین المللی تکنولوژی در گستره ای از زمینه های مختلف همچون دانش سیاسی، اقتصادی، جامعه شناختی، سیاست عمومی، بازاریابی و مدیریت تکنولوژی تغییر یافته و گسترده شده اند. ایده های بررسی شده عبارتند از فرایند انتقال تکنولوژی، شایسته بودن تکنولوژی، هماهنگی و تضاد میان کشورهای درگیر انتقال، موفقیت انتقال تکنولوژی و منافع اقتصادی و اجتماعی انتقال تکنولوژی برای دو طرف تامین و دریافت کننده. ]۵۸[
از نظر بسیاری از محققان، مزایای بالقوه بالای انتقال تکنولوژی میان شرکت های وابسته به کمپانی ها بین المللی و شرکت های داخلی مشوق مطالعاتی چند در ارتباط با تشکیل رابطه بین تولید کنندگان خارجی و تامین کنندگان شان در صنایع الکترونیک و اتومبیل سازی در برخی کشورهای توسعه یافته بوده است.
۲-۸-۱-۲- عوامل موثر بر موفقیت انتقال تکنولوژی
یو و همکارانش به جهت ارزیابی اجرایی پذیری تکنولوژی، بر اهمیت استراتژی، اثرات تجاری، فرصت های تجاری، ریسک، موقعیت فعلی تکنولوژی و هزینه های حاصل از تکنولوژی تمرکز کردند. ]۵۹[ در کنار عوامل قانونی، بازار، مالی و کاربردی بر عوامل فنی، شرکتی و استراتژیک نیز تمرکز کردند.
۲-۸-۲- انتقال تکنولوژی در صنعت خودرو سازی
در تحقیق ]۴۳[ بر روی عوامل موثر بر انتقال دانش و تکنولوژی در صنعت اتومبیل سازی ترکیه روش های مختلف انتقال از سوی تولید کنندگان عمده اتومبیل به سوی تامین کنندگان قطعات شناسایی شدند؛ برخی از این روشها بسته به روش تولیدی، به ترتیب تاثیر گذاری، عبارتند از: همکاری در روش های کنترل کیفیت، مشارکت در فعالیت های تحقیق و توسعه، ارسال متخصص برای حل مشکلات فرایند تولید، مشارکت در طراحی، تامین ماشین آلات، ابزار و تجهیزات خاص، مشارکت متخصصان تولید کننده در ایجاد طرح تولیدی تامین کننده، واگذاری حق امتیاز دانش و یا تکنولوژی، همکاری در اجرای مدیریت بازاریابی در شرکت تامین کننده.
]۵۱[ در تحقیق خود ضمن بررسی عوامل موثر بر انتقال تکنولوژی سیستم های اطلاعاتی، به نقش این عوامل در سازمان های ایرانی پرداخته است. وی براساس مدل پاستور و مارکوس، مدلی را ارائه نموده که عوامل کلیدی موفقیت انتقال این سیستم ها در شرکت های خودروسازی را با بهره گرفتن از آزمون فریدمن مورد آزمون قرار داده است. یافته های آنان در جدول ۲-۴ خلاصه شده است.
جدول ۲-۴- رتبه بندی عوامل موثر در انتقال تکنولوژی های اطلاعاتی در سازمان های ایرانی
دسته عوامل | عامل | رتبه |
عوامل سازمانی | برخورداری از تعهد و حایت مدیران ارشد | ۶۹/۵ |
درک واضح از هدف کسب و کار و نیازمندی ها | ۵۳/۴ | |
آمادگی از نظر برخورداری از زیرساخت های مناسب | ۱۷/۴ | |
منابع مالی کافی |