مهم ترین رکن هر نظامی را نیروی انسانی تشکیل میدهد که میتواند کشور را به سوی اهداف توسعه هدایت کند . استفاده صحیح از نیروی انسانی به مثابه ارزشمند ترین و بزرگترین ثروت هر جامعه به صورت مسئله ای حائز اهمیت همواره مورد توجه دولت ها بوده است ، به عبارت دیگر می توان گفت که انسان هم هدف توسعه و هم عامل آن محسوب می شود و تحقق اهداف توسعه تا حد قابل توجهی به نحوه ی اداره و مدیریت این ثروت و منبع حیاتی بستگی یافته است .
در مکتب نئو کلاسیک عمدتاً توجه به جنبههای انسانی و روانی افراد می شود.از اینرو طرفداران این نظریه معتقد بودند که مدیریت باید توجه خود را بر افراد تمرکز دهد.(رضائیان˛۱۳۷۰˛۱۵) . همچنین در مجموعه دوران و سالهای اشتغال که معمولا از اوایل جوانی تا اوایل پیری به درازا می انجامد منابع انسانی مهمترین مرحله از زندگانی خود را سپری میکند. (تسلیمی˛۱۳۷۱˛۶۶_۶۰)
پس در نتیجه با آگاهی کارکنان از اهدف سازمان نه تنها کارائی کارکنان افزایش مییابد بلکه موجب افزایش کارائی و بازدهی کل مؤسسه می شود. یکی از ضروریات این تحقیق سنجش کارائی کارکنان از طریق آگاه نمودن آن ها از فعالیتها و اهداف سازمان است.
۱-۴) اهداف تحقیق
۱-۴-۱) اهداف اصلی
هدف این تحقیق کمک به بانک در جهت استفاده بهینه و مطلوب تر از توانمندیهای کارکنان خود در راه رسیدن به اهداف مؤسسه است. که با ارائه آموزشهای لازم در زمینه شفاف سازی اهداف و فعالیتهای سازمان برای کارکنان بتواند از حداکثر کارایی آن ها در زمینه رسیدن سازمان به اهدافش بهره بگیرد. و سعی در بررسی و شرح مشکلاتی دارد که مؤسسات در این زمینه با آن مواجه میشوند.
۱-۴-۲) اهداف فرعی
-
- رابطه بین میزان پاداش کارکنان و کارایی.
-
- رابطه بین ایجاد کلاسهای آموزشی در مورد اهداف سازمان و کارایی.
-
- رابطه بین میزان آگاهی کارکنان از اهداف سازمان و کارایی.
-
- رابطه بین مشارکت کارکنان و پرسنل در تعیین اهداف سازمان و کارایی.
- رابطه بین میزان تحصیلات کارکنان و کارایی.
۱-۵) چارچوب نظری تحقیق:
شکل ۱-۱) مدل مفهومی تحقیق
۱-۶) پرسش های تحقیق:
-
- آیا بین میزان پاداش کارکنان و کارایی آنان رابطه وجود دارد ؟
-
- آیا بین کلاسهای آموزشی در مورد فعالیتها و عملکرد و اهداف سازمان و کارایی کارکنان رابطه وجود دارد؟
-
- آیا بین میزان آگاهی کارکنان از اهداف سازمان و کارایی کارکنان رابطه وجود دارد؟
-
- آیا بین همکاری و مشارکت کارکنان و پرسنل در تعیین اهداف سازمان و کارایی کارکنان رابطه وجود دارد؟
- آیا بین میزان تحصیلات کارکنان و کارایی آنان رابطه وجود دارد؟
۱-۷) فرضیه های تحقیق:
۱٫ بین میزان پاداش کارکنان و کارایی آن ها رابطه وجود دارد.
۲٫ بین کلاسهای آموزشی در مورد اهداف سازمان و کارایی آنان رابطه وجود دارد.
۳٫ بین میزان آگاهی کارکنان از اهداف سازمان و کارایی آنان رابطه وجود دارد.
۴٫ بین مشارکت کارکنان در تعیین اهداف سازمان و کارایی آنان رابطه وجود دارد.
۵٫ بین میزان تحصیلات کارکنان و کارایی آنان رابطه وجود دارد.
۱-۸) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها:
متغیرهای مربوط به این تحقیق عبارتند از مشارکت˛پاداش˛آگاهی˛کلاس آموزشی˛تحصیلات و کارایی.
۱-۸-۱) متغیرهای مستقل:
مشارکت: مفهوم لغوی مشارکت: مشارکت کلمه ای عربی و بر وزن مفاعله است. در فرهنگ معین به معنای شرکت دادن و همین طور به معنای تعیین سود یا زیان دو یا چند تن که با سرمایه های معین در زمانهای مشخص به بازرگانی پرداختهاند آمده است. از حیث مفهومی، واژه « مشارکت » به معنای شراکت و همکاری در کاری، امری یا فعالیتی و حضور در جمعی ، گروهی و سازمانی جهت بحث و تصمیم گیری چه به صورت فعال و چه به صورت غیرفعال است. در مجموع،جوهره اصلی مشارکت را باید در فرایند درگیری،فعالیت و تأثیرپذیری دانست. به منظور بررسی این متغیر از ۵سوال مندرج در پرسشنامه استفاده شده است.سوال ۱۴˛۱۵˛۱۶˛۱۷˛۱۸٫
پاداش: پیامدهای ارزشمند مثبت کار برای افراد را پاداش گویند.پاداش از چنان اهمیتی در مباحث مربوط به مدیریت برخوردار است که از آن به عنوان یکی از منابع قدرت مدیر تحت عنوان «قدرت پاداش» یاد می شود. به منظور بررسی این متغیر از ۱سوال مندرج در پرسشنامه استفاده شده است.سوال۲۰٫
آگاهی: مفهوم آگاهی در پژوهش حاضر یعنی اطلاع و شناخت، به عبارتی مطلع و باخبر بودن است.آگاهی از اهداف سازمان در این تحقیق مد نظر است.به منظور بررسی این متغیر از ۱۴سوال مندرج در پرسشنامه استفاده شده است.سوال ۱˛۲˛۴˛۵˛۶˛۷˛۸˛۹˛۱۰˛۱۱˛۱۲˛۱۳˛۲۱˛۲۲ .
کلاسهای آموزشی: منظور از کلاسهای آموزشی در این تحقیق کلاسهایی است که برای کارکنان در جهت تفهیم وظیفه خود و همچنین در جهت روشن سازی اهداف و فعالیتهای سازمان برگزار می شود.به منظور بررسی این متغیر از ۲سوال مندرج در پرسشنامه استفاده شده است.سوال ۳ و ۱۹٫
تحصیلات:شامل درجه مدرک تحصیلی میباشد. به منظور بررسی این متغیر از ۱سوال مندرج در پرسشنامه که در قسمت سوالات عمومی است استفاده شده.
۱_۸_۲ ) متغیر وابسته:
کارایی:کارایی متفاوت از اثربخشی سازمانی است.کارایی در صورتی افزایش مییابد که بااستفاده از شیوه های پیشرفته مدیریت,به دست آمدن بازده ثابت در قبال کاهش استفاده از منابع مصروفه صورت گیرد.اما اثربخشی تحقق اهداف سازمان است صرفنظر از میزان کارایی.(اقتداری˛۱۳۶۸˛۱۰۵)به منظور بررسی این متغیر از ۱۲سوال مندرج در پرسشنامه استفاده شده است.از سوال ۲۳تا۳۴٫
۱-۸) قلمرو تحقیق:
۱_۸_۱ ) قلمرو زمانی:
بررسی این تحقیق از بهمن ماه سال ۱۳۹۱ شروع تا شهریور ماه سال۱۳۹۲ به بررسی و تحلیل و گردآوری اطلاعات پرداخته شده است.هرچند توصیف و بررسی وضعیت فعلی این سازمان مدنظر است ولی نتایج ان را می توان به آینده تعمیم داد.
۱-۸-۲) قلمرو مکانی:
قلمرو مکانی این تحقیق کارمندان شعب بانک ملی رشت میباشد.
۱-۸-۳) قلمرو موضوعی:
قلمرو موضوعی این تحقیق در حیطه علم مدیریت˛حوزه مدیریت بازرگانی و در بخش اقتصادی مدیریت است.این طرح با بررسی آگاهی و عدم اگاهی کارکنان از اهداف سازمان در پی آن بود تا اثر این عوامل را بر کارائی کارکنان مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.بنابرین از نظر موضوعی تحقیق حاضر در قلمرو مدیریت منابع انسانی,حوزه کاربرد مؤثر نیروی انسانی جای دارد.
فصل دوم:
مروری بر ادبیات تحقیق
بخش اول:
مبانی نظری
۲-۱) سازمان
۲-۱-۱) تعاریف ارائه شده سازمان: