مالون و همکاران (۲۰۱۰) وضعیت رفاه مالی را در بین زنان آمریکایی مورد بررسی قرار دادهاند. در این تحقیق محققین اطلاعات را از میان ۳۶۸ زن با سنین میان ۳۰ تا ۶۵ سال و حداقل درآمد ۴۰ هزار دلار جمع آوری کردهاند. شاخص های در نظر گرفته شده در این تحقیق شامل رفتار خرید محافظه کارانه، استقلال مالی، نگرش زنان به خرید، نگرانی در مورد اجاره و میزان نگرانی در مورد آینده مالی خانواده میباشد. نتایج نشان داد که زنان با خانواده های غیر سنتی دارای نگرانی مالی بیشتری هستند. همچنین زنانی که تازه تشکیل خانواده دادهاند دارای نگرانی مالی بیشتری هستند. زنانی که دارای سن بالاتری هستند نگرانی مالی کمتری برخوردار هستند. همچنین افراد تحصیل کرده و دارای درآمد بالاتر؛ از رفاه مالی بالاتری برخوردارند. این افراد دارای استقلال مالی در خرید و نگرش مثبت به خرید هستند و نسبت به آینده امیدوارتر هستند.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
پایه هر علم، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علم به روشِ شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می رود (عزتی، ۱۳۷۶). دستیابی به اهداف علم یا شناخت؛ میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار مییابد نه موضوع تحقیق. از آنجا که هر روش نیازمند رویه ها و تجزیه و تحلیل های متفاوت و خاصی است، طبقه بندی یک تحقیق بر حسب روش، گام نخست هم در اجرای تحقیق و هم در بررسی آن است. انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش های تحقیق است (خاکی، ۱۳۸۲).
در این فصل نوع تحقیق، روش تحقیق، روش گرد آوری داده ها، جامعه، نمونه و روش سنجش اعتبار پرسشنامهها، آزمون های آماری مورد استفاده و….مطرح میگردد.
۳-۲- روش تحقیق
هدف از این تحقیق؛ توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. تحقیق حاضر از این جهت که نتایج آن می تواند در فرایند ارتقاء بینش دانشجویان در زمینه رفاه مالی و سواد مالی و رفاه ذهنی به خدمت گرفته شود از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می شود و از آنجا که به صورت پژوهشی از پرسشنامه برای جمع آوری داده های آن استفاده شده و محقق عملا در جریان تحقیق درگیر شده است، لذا تحقیق از لحاظ نحوه ی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات میدانی به شمار می رود (ساروخانی، ۱۳۸۱).
این تحقیق توصیفی- همبستگی از شاخه میدانی است. این تحقیق همچنین پیمایشی از نوع مقطعی است، زیرا روش مقطعی بر مبنای گردآوری داده ها درباره یک یا چند صفت در یک مقطع از زمان طریق نمونه گیری از جامعه انجام می شود. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۱) در این تحقیق نیز اطلاعات، در یک زمان خاص جمع آوری گردیده و لذا از نوع مقطعی است؛ توصیفی است چرا که اولا، شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است و ثانیاً، اجرای تحقیق میتواند به شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فراگرد تصمیم گیری،کمک کند (سرمد و همکاران، ۱۳۸۱). تحقیق توصیفی، آن چرا که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط و روابط موجود، عقاید متداول، فراگردهای جاری،آثار مشهود یا روند های در حال گسترش توجه دارد.(خاکی، ۱۳۸۲)
در این تحقیق به بررسی رابطه بین سواد مالی، رفاه مالی و رفاه ذهنی دانشجویان استان یزد پرداخته شده است و وجود یا عدم وجود یک رابطه معنی دار میان این متغیرها مورد بررسی قرار میگیرد و بنابرین، از نوع همبستگی است.
۳-۳- فرضیات تحقیق
هر تحقیق علمی به منظور جواب دادن به برخی از سوالات برای قبول یا رد فرضیهها صورت میگیرد. فرضیات این تحقیق در دو گروه فرضیات اصلی و فرضیات فرعی قابل تقسیم بندی هستند که در ادامه به آن ها اشاره شده است.
۳-۳-۱- فرضیات اصلی
فرضیه (۱) : دانشجویان استان یزد از نظر مالی باسواد هستند
فرضیه (۲) : بین رفاه مالی و سواد مالی دانشجویان استان یزد رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه (۳) : بین رفاه ذهنی و سواد مالی دانشجویان استان یزد رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه (۴) :متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان بر سواد مالی آن ها تاثیر میگذارد.
۳-۳-۲- فرضیات فرعی
فرضیه (۴-۱): سن در سواد مالی دانشجویان استان یزد تاثیر دارد .
فرضیه (۴-۲): معدل کل در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر دارد .
فرضیه (۴-۳):جنسیت در سواد مالی دانشجویان استان یزد تاثیر دارد .
فرضیه (۴-۴):وضعیت تاهل در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر دارد .
فرضیه (۴-۵):وضعیت اشتغال در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر دارد .
فرضیه (۴-۶):حوزه فعالیت در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر دارد .
فرضیه (۴-۷):استقلال مالی در سواد مالی دانشجویان استان یزد تاثیر دارد .
فرضیه (۴-۸):دانشکده تحصیلی در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر دارد .
فرضیه (۴-۹):مقطع تحصیلی در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر دارد .
فرضیه (۴-۱۰): رشته مقطع متوسطه در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر دارد .
فرضیه (۴-۱۱):سطح تحصیلات پدردر سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر دارد .
فرضیه (۴-۱۲):سطح تحصیلات مادر در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر دارد .
فرضیه (۴-۱۳):درآمددر سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر دارد .
۳-۴- قلمرو تحقیق
قلمرو زمانی این تحقیق مربوط به اطلاعات سال ۱۳۹۳ بوده و قلمرو مکانی این تحقیق را دانشجویان استان یزد تشکیل میدهند.به لحاظ موضوعی نیز پژوهش حاضر در حوزه سواد مالی و ارتباط آن با رفاه انجام می شود .
۳-۵- روش گردآوری داده ها
مهمترین روش های گرد آوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است:
- مطالعات کتابخانه ای
در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه ای، مقالات، کتاب های مورد نیاز، و اینترنت استفاده شده است.
۲) پرسشنامه
در این مطالعه به منظور تعیین میزان سواد مالی، رفاه مالی و رفاه ذهنی از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. سوالات پرسشنامه شامل ۲ بخش عمده میباشد:
۱)سوالات عمومی: در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی جمعیت شناختی در رابطه به پاسخ دهندگان جمع آوری گردد. این بخش شامل ۱۶ سوال بوده و برخی اطلاعات دموگرافیک همچون سن، جنس، سطح درآمد و …. را جمع آوری میکند.
۲) سوالات تخصصی: این بخش از پرسشنامه شامل ۳۱ سوال است. در این بخش؛ سوالات ۱ تا ۲۵ مربوط سوادمالی و سوالات ۲۶ تا ۳۱ مربوط به بعد رفاه مالی و رفاه ذهنی دانشجویان میباشد. پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه تلاش گردید تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود.
۳-۶- روایی و پایایی پرسشنامه