۲-۱۶-۲-مرحله دوم: تصویب بودجه (بودجه مصوب)
منظور ازاین مرحله، تصویب بودجه پیشنهادی هیات مدیره توسط شورای عالی سازمان میباشد. تصویب بودجه به مفهوم تأیید و تجویز برنامه های مالی هیات مدیره به وسیله شورایعالی است. در این مرحله, بودجهای که هیات مدیره پیشنهاد نموده است قبل از شروع سال مالی اجرای بودجه, به صورت قانون در می آید و جهت اجرا به هیات مدیره و واحدهای اجرائی ابلاغ میگردد.
در سازمان تامین اجتماعی, بودجه پیشنهادی هیات مدیره, بعد از تقدیم به شورایعالی, جهت رسیدگی به کمیته های تخصصی مربوطه ارجاع می شود. شورای عالی سازمان پس از ارائه نظرات و پیشنهادات کمیته های تخصصی, بودجه سازمان را با تعدیلاتی به تصویب میرساند. نکته مهم در این مرحله این است که هدف, تصویب اعداد و ارقام نیست بلکه منظور اصلی, رسیدگی به سیاستها و برنامه های هیات مدیره میباشد که با توجیهات اقتصادی, اجتماعی و… همراه میباشد و به صورت اعداد و ارقام تجلی یافته است.
۲-۱۶-۳- مرحله سوم: اجرای بودجه (بودجه تخصیصی)
اجرای بودجه کلیه مراحلی را شامل می شود که جهت وصول درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار از یک طرف و مصرف اعتبارات پیش بینی شده و مصوب از طرف دیگر به مورد اجرا گذاشته میشوند. این مرحله شامل ابلاغ بودجه, تخصیص بودجه و مصرف اعتبارات میباشد. در مرحله مصرف اعتبارات مخارج سازمان به مرحله عمل در می آید. مرحله مصرف اعتبارات خود شامل مراحل تفضیلی تامین اعتبار, عملکرد (تعهد) و دستور پرداخت میباشد.
۲-۱۶-۴- مرحله چهارم: نظارت و کنترل بودجه (تفریغ بودجه)
نظارت بر بودجه به معنی کنترل مالی و قانونی نحوه اجرای بودجه مصوب و ارزیابی نتایج حاصل از اجرای بودجه است. در حال حاضر وظیفه نظارت و کنترل بودجه سازمان را اداره کل بودجه و تشکیلات برعهده دارد. اما هر ساله برای تهیه و تنظیم بودجه سالانه سازمان, CPM یا برنامه زمانبندی تهیه و تنظیم بودجه توسط ستاد مرکزی تهیه و بر اساس این برنامه زمانبندی, جزئیات مراحل اول و دوم و تهیه بودجه که همان تهیه, تنظیم, پیشنهاد و تصویب بودجه میباشد, با جزئیات آن مشخص می شود. بر اساس CPM تنظیم شده, مراحل مختلف تهیه و تنظیم و تصویب بودجه, همراه با واحدهای ستادی و اجرائی متولی هر یک از مراحل, به ریز مشخص می شود. در یک تقسیم بندی کلی جزئیات CPM یا مراحل تهیه, تنظیم و تصویب بودجه سالانه سازمان را میتوان به چندین قسمت مجزا و به شرح ذیل تقسیم کرد:
۱- بررسی چشمانداز پیش روی سازمان در سال مالی مورد نظر و تهیه و تدوین راهبردها و خطمشیهای سازمان:
گام اول تهیه و تنظیم بودجه سالیانه سازمان, بررسی چشمانداز پیش روی سازمان از ابعاد درون و برون سازمانی و تدوین راهبردها و خط مشی های سازمان بر اساس این چشمانداز میباشد. در این مرحله, سازمان پیش بینی می کند که در سال مالی مورد نظر, با چه مسائل و موضوعات درون و برون سازمانی و از لحاظ متغیرهای اثرگذار بر عملکرد سازمان مواجه میباشد. این پیش بینی کمک شایانی به ترسیم فعالیتهای سازمان در سال مالی مورد نظر خواهد داشت.
۲- پیش بینی و تصویب منابع و مصارف و نرمهای کلان سازمان(بر اساس مفاد بند قبل), تهیه و تدوین بخشنامه بودجه و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه بر اساس آن و ابلاغ آن به واحدها ذیربط:
پس از تصویب راهبردها و خط مشی های کلان سازمان در ستاد برنامه و بودجه, کمیته های تخصصی به تهیه و تنظیم اهداف و سیاستهای بخشی در چارچوب راهبردها و خطمشیهای کلان سازمان میپردازند. محصول نهائی کمیته های تخصصی, پیشبینی منابع و مصارف و نرمهای کلان سازمان میباشد که پس از بحث و بررسی در ستاد برنامه و بودجه, به تصویب میرسد. این برآوردها چارچوبی را برای تجزیه و تحلیل ارقام پیشنهادی ادارات کل بیمهای و مدیریتهای درمان استان, شرکتهای وابسته به سازمان و واحدهای ستادی به دست میدهد. همزمان تهیه فرمهای برنامه های اجرایی توسط اداره کل بودجه و تشکیلات و تأیید آن در ستاد برنامه و بودجه, تهیه بخشنامه برنامه و بودجه, و تهیه و تنظیم اهداف و سیاستهای بخشی توسط ستاد برنامه و بودجه و تأیید آن توسط مدیرعامل و تهیه دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه توسط اداره بودجه و تشکیلات و ابلاغ آن به معاونتها, ادارات کل ستادی, ادارات کل بیمهای و مدیریتهای درمانی استانی, صورت میگیرد.
۳- تهیه, تنظیم و تصویب بودجه پیشنهادی ادارات کل, مدیریتهای درمان, شرکتهای وابسته به سازمان, واحدهای ستادی تدوین تبصره های بودجه بر اساس مفاد بخشنامه بودجه و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه:
در این مرحله واحدهای استانی(ادارات کل بیمه ای و مدیریتهای درمان), ستادی با توجه به بخشنامه بودجه و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه, که در مرحله قبل تهیه شده بود, به تنظیم بودجه پیشنهادی خود میپردازند. علاوه بر آن در این مرحله, تبصرههای بودجه نیز مورد بررسی و تصویب قرار میگیرد. در این مرحله اداره کل بودجه و تشکیلات، سیاستهای بخش مصوب ستاد برنامه و بودجه را به معاونتهای سازمان ابلاغ می کند. همزمان با ابلاغ اهداف وسیاستهای بخشی شوراهای تخصصی و فنی و درآمد، سرمایه گذاری، درمان و . . . با تشکیل جلسات متعدد، وصول حق بیمه، درآمدهای سرمایه گذاری و تعهدات قانونی را برای سال آتی برآورد مینمایند.
۴- تلفیق بودجه ستاد, استانها و بررسی و تدوین تبصرههای بودجه:
در این مرحله اداره کل بودجه و تشکیلات با تلفیق برنامه های اجرائی واحدهای ستادی, شرکتهای تابعه و ادارات کل بیمهای و مدیریتهای درمان استانها, به تهیه بودجه سراسری اقدام می نماید, بودجه تلفیقی پس از بحث در ستاد برنامه و بودجه و جرح و تعدیل آن در این ستاد و تأیید نهائی آن, برای بررسی و تأیید و تصویب, به هیات مدیره فرستاده می شود.
۵- بررسی و تصویب بودجه در هیات مدیره:
در این مرحله هیات مدیره به بررسی برنامه و بودجه پیشنهادی سازمان, ارسالی از سوی ستاد برنامه و بودجه (تهیه شده در مرحله قبل) پرداخته در صورتی که هیات مدیره نظر خاصی در خصوص بودجه پیشنهادی ارسالی داشته باشد آن را برای بازبینی مجدد به اداره کل بودجه و تشکیلات بر میگرداند و اداره کل بودجه و تشکیلات پس از اعمال نظرات هیات مدیره آن را برای تصویب مجدد به هیات مدیره ارائه می نماید. در صورت جلب رضایت هیات مدیره, بودجه پیشنهادی به تصویب هیات مدیره رسیده و آن را برای تصویب نهائی به شورای عالی ارسال می کند. همچنین در صورتی که هیات مدیره در خصوص بودجه ارسالی از سوی ستاد برنامه و بودجه, اصلاحیه خاصی نداشته باشد, آن را مستقیماً برای تصویب به شورای عالی ارسال میکند.
۶- بررسی و تصویب بودجه در شورای عالی:
در این مرحله شورای عالی سازمان, پس از بررسی برنامه و بودجه پیشنهادی در کمیته های تخصصی خود و اعمال نقطه نظرات خود در آن, آن را به تصویب میرساند. شایان ذکر است, شورای عالی سازمان بالاترین مرجع تصمیم گیری در سازمان در خصوص کلیه امور میباشد.